
Moilas Oy on leipomoalan yritys, joka täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Moilas on perheyritys, joka on jo pitkään keskittynyt valmistamaan ainoastaan gluteenittomia tuotteita kahdessa leipomossaan Pieksämäellä. Yritys on alallaan poikkeuksellinen Suomessa, sillä liikevaihdosta noin 50% tulee viennistä. Gluteenittomia Moilas-tuotteita on saatavilla tällä hetkellä 16 Euroopan maassa.
Pro-Tot on tehnyt yrityksen kanssa yhteistyötä yli 15 vuotta, ensin projekti- ja tilauskohtaisen kunnossapidon tiimoilta, ja vuodesta 2022 alkaen kunnossapidon sopimustoimittajana. Moilas Oy:n tuotantojohtaja Teemu Koponen kertoo, että hän puhuu tässä yhteydessä mieluummin kumppanuudesta kuin ulkoistetusta kunnossapidosta. “Toimiva kunnossapito ei ole ulkoistettua vaan integroitua. Hyvä kunnossapidon kumppani ymmärtää toimintamme erityistarpeet”, Koponen kuvailee.
Teemu Koposen mielestä elintarviketeollisuuden toimijan on väistämätöntä ottaa kunnossapidon kumppanin valinnassa huomioon se, että kumppanilla on riittävästi asiantuntemusta laitekannan lisäksi tuoteturvallisuudesta ja työturvallisuudesta. Lisäksi Koponen arvostaa jatkuvaa toiminnan parantamista ja kehittämistä yhdessä. “Tietenkin kustannustehokkuus on meille tärkeää, mutta erityisesti jatkuva toiminnan parantaminen. Arvostan kunnossapidon kumppanin aitoa intoa kehittämiseen.”
Kokonaisvaltainen Full Service
Pro-Totin sopimus Moilas Oy:n kanssa on Full Service -mallin mukainen kokonaisuus, jossa Pro-Tot vastaa kunnossapidon toteutuksesta ja kehittämisestä. Pro-Totin eri osastot tuottavat asiakkaalle myös projekteja ja varaosavalmistusta. Yhteistyön aikana Pro-Tot on kasvanut pienestä valmistusyksiköstä noin 90 henkilöä työllistäväksi kunnossapidon asiantuntijayritykseksi.
Toimitusjohtaja Joni Karhinen näkee, että yhteistyö Moilas Oy:n kanssa on ollut suuressa roolissa Pro-Totin kasvutarinassa. ”Alkuaikoina yhteistyö keskittyi lähinnä varaosien tuotantoon ja osien korjaukseen Moilas Oy:n omalle huolto-organisaatiolle. Aika pian kuitenkin Pro-Tot oli mukana myös tuotannon haasteiden ratkaisemisessa sekä laadun ja kapasiteetin kehittämissä”, Karhinen kertoo.
Pro-Totin kasvu ja kehittyminen on tuonut uusia mahdollisuuksia myös olemassa oleviin kumppanuuksiin. Vuonna 2020 Pro-Totin osaaminen vahvistui sähköautomaatiossa ja suunnittelussa, jonka myötä Moilas Oy:lle pystyttiin tarjoamaan entistä laajempia ratkaisuja.
Myös Joni Karhinen vierastaa ulkoistus-sanaa ja painottaa kumppanuutta. ”Vuonna 2022 kääntyi uusi lehti yhteistyössä Moilas Oy:n kanssa, kun aloitettiin kunnossapidon ulkoistus. Sitä tosin pitäisi mielestäni kutsua mieluummin sisäistämiseksi, koska toimivassa kumppanuudessa asiakas sisäistää toimittajan osaamispääoman käyttöönsä.” Full Service -kumppanuudessa asiakkaan kanssa ollaan samassa pöydässä ja ratkaistaan haasteet yhdessä.

“Yhdessä on mietitty, kehitetty ja opittu”
Moilas Oy:n Teemu Koponen kertoo, että heillä on Pro-Totin kanssa hyvä yhteistyö ja avoin keskusteluyhteys. Kunnossapito integroituu vahvasti palaverikäytäntöihin. Hän kokee, että Pro-Tot on tietoinen heidän tarpeistaan ja ymmärtää tuotannon vaatimukset. Pitkä yhteistyö on opettanut molempia osapuolia. “Yhdessä on mietitty, kehitetty ja opittu”.
Hankalia ja nopeasti muuttuvia tilanteita ei voi välttää teollisuuden kunnossapidossa, vaikka toiminnalle on hyvät suunnitelmat. Joustavuudesta Teemu Koponen antaa Pro-Totille kiitettävän arvosanan. “Palvelualttius ja joustavuus on hyvin kiitettävällä tasolla. Pro-Tot vastaa huutoon ja tahto onnistua näkyy toiminnassa. Kommunikointi haastavissa tilanteissa toimii, että tiedetään missä mennään ja osataan tehdä jatkosuunnitelmia.”
Koponen kertoo, että Moilas ja Pro-Tot ovat yhteistyössä rakentaneet toimivaa kunnossapitoa. Hän näkee Pro-Totin vahvuutena laajan palveluskaalan, kuten esimerkiksi oman valmistuksen. Erityisesti äkillisissä tilanteissa tästä on ollut korvaamaton apu. Yhdessä päivitetään toimintamalleja ja pyritään löytämään järkeviä tapoja tehdä asioita.
Luotettavan, pitkäaikaisen kumppanin löytäminen on ollut tärkeää ja yhteistyötä halutaan kehittää myös tästä eteenpäin. “Jatkuva kunnossapidon kehittäminen on meille jatkossakin tärkeää, sillä se vahvistaa oman toimintamme luotettavuutta ja tehokkuutta”, Teemu Koponen summaa.